Végrendeletek nyilvántartása
1. A nyilvántartásról
Az ügyvédi közreműködéssel készített magánvégrendeletek biztonságos őrzése céljából, valamint azért, hogy a végrendeletek léte és tartalma ismertté válhasson a közjegyzők és bíróságok előtt, a Magyar Ügyvédi Kamara létrehozta és működteti a Központi Végrendeleti Nyilvántartást.
A Magyar Ügyvédi Kamara a nyilvántartásba vett, megőrzésre zárt borítékban átadott végrendelet egy példányát megőrzi. A hagyatéki eljárásban eljáró közjegyző, vagy a hagyatékkal összefüggő polgári perben eljáró bíróság megkeresésére a Magyar Ügyvédi Kamara a végrendeleti nyilvántartás adatairól tájékoztatást ad, illetve az eljáró közjegyzőnek a végrendeletet - megkeresésre - átadja.
Az eljárásra vonatkozó részletes tájékoztató itt érhető el.
2. Ügyféltájékoztatási kötelezettség
A végintézkedést tartalmazó okirat készítésére vonatkozó megbízás elfogadásakor az ügyvéd a végintézkedő ügyfelét (a továbbiakban: Ügyfél) írásban tájékoztatni köteles a végintézkedésnek a Nyilvántartásban való elhelyezése, illetve a Végrendeletek Országos Nyilvántartásába való bejegyzés lehetőségéről, és nyilatkoztatnia kell arról, hogy kíván-e élni ezekkel a lehetőségekkel. Az ügyfélnek szóló tájékoztató és a nyilatkozat javasolt mintája itt érhető el.
Abban az esetben, ha a korábban elkészített végintézkedés tekintetében az ügyfél ezt kéri, a végintézkedést szintén el kell helyezni a Központi Végrendeleti Nyilvántartásban, és be kell jelenteni a Végrendeletek Országos Nyilvántartásába. Az ügyfél rendelkezéséhez szükséges Kiegészítő Nyilatkozat mintája itt érhető el.
3. Az eljárással kapcsolatos űrlapok és praktikus információk
Az innen letölthető Nyilvántartó Lap kitöltése elengedhetetlenül szükséges a végintézkedés befogadásához.
A benyújtással egyidejűleg 10.000,- Ft egyszeri nyilvántartási díjat kell fizetni. A nyilvántartási díj megfizetésének kötelezettsége
-
személyes benyújtás esetén a pénztárba történő befizetéssel,
-
a Magyar Ügyvédi Kamara UniCredit 10900011-00000009-63810001 számú számlára történő átutalással, vagy
-
postai csekken (rózsaszín postautalványon) teljesíthető
Végrendeletek személyes benyújtása a 1055 Budapest, Szalay utca 7. szám alatti irodánkban, KIZÁRÓLAG hétköznapokon 9.30 órától 13.00 óráig lehetséges.
A személyes benyújtással egyidejűleg lehetőség van a nyilvántartási díj befizetésére is!
A végrendelet postán történő feladását a 1055 Budapest, Szalay utca 7. szám alatti címre várjuk.
4. A végintézkedés letétből való visszavétele
A szabályzat alapján lehetőség van arra, hogy a végintézkedő a végintézkedését a nyilvántartásból annak visszavonása, érvényessége és hatálya érintése nélkül visszavegye. Ezt az alábbi formanyomtatványok kitöltésével és benyújtásával lehet kezdeményezni:
4.1. Végintézkedés visszavétele iránti kérelem egy végintézkedő esetén
4.2. Végintézkedés visszavétele iránti kérelem közös végrendelkezők esetén